Natur, mat och kultivering

Den här bloggen handlar om livet på landet, råvaror, odling, förädling, matlagning och konsthantverk

torsdag 19 juli 2012

...inte alltid som man tänkt sig...

Nu blommar hon äntligen - kaprisen (Capparis spinosa)
Nu blommar det och mognas det och växer det och plockas det och rensas det och kokas det och....
 
...här kommer en samling iakttagelser jag gjort under veckan som gått.
Det är kul med olika sorters morötter

Pesto mitt i vitlöksskörden
Årets svampsäsong har börjat med en rejäl rivstart - jag har aldrig sett så mycket kantareller som i våra omgivningar nu. Fast då måste jag direkt erkänna att jag under 40 år på västkusten aldrig lyckats med att hitta just särskilt många gula kantareller. Men i alla fall. Nu står de där så gula och granna.
Att leta efter och plocka svamp är en del av mitt livselixir. Dofterna, ljuden, förväntan, sökandet och  DÄR kolla wow YES... då sätter radarn igång - finns den en finns det fler... och mina ögon söker febrilt av omgivningarna samtidigt som jag försöker plocka alla de rara godingarna. Jag vet att det är bäst att plocka och putsa dom i skogen men tyvärr är min sökmotor för ivrig att det blir kanske några barr, gräs, blad och jord med i korgen... Men å andra sidan gillar jag att rensa svampen i lugn och ro där hemma där ingen eventuell svamp distraherar mig...
Det har plockats in svarta vinbär. Årets skörd är definitivt mindre än förra året. Våra buskar har tyvärr drabbats hårt av mottlarver i år. Jag tyckte jag var så noggrann förra året med att ta bort alla äckliga nätinspunna bär men det verkar inte ha hjälpt ett dugg. Jag försöker ta bort allt drabbat, men någon dag senare när det skall plockas fler mogna så har det hunnit spinnas ännu ett litet näste.
Årets skörd skall pressas till juice som sedan skall jäsas (med honung) tills det bli alkohol och som sedan skall brytas ner av ättiksyra till vinäger.
Charlie ville hjälpa till och tog stolen som jag tagit med för att spara ryggen en smula - men vad gör väl det?... han är ju så snygg där...

Tomaterna har Änterligen börjat mogna... Jag hade nästan slutat tro att det var möjligt. (Jesper säger att jag sa samma sak förra året...) Det kanske är det där med Tålamodet....













Nu har även pelargonen (Pelargonium hortorum) Black Velvet Rose börjat bekänna färg. Nu börjar bladen bli riktigt mörka och läckra. Blommornas färg är som ett läppstift från 70 talet.
Pelargon (Pelargonium hortorum) Black Velvet Rose
Det blir inte alltid vad man tänkt sig...





















I krukorna med sådder från en påse med Citronkatteurt/Citronkattmynta (Nepeta cataria var. citriodora) som skulle ha lila blommor så har det dykt upp två varianter i krukorna (en vitblommande kattmynta), var för sig väldigt fina, men den som smakar och doftar mest citron är inte citronkattmyntan.. VAD ÄR DET?
Detta skulle vara Citronkattmynta - Vad är det?
Dessa vackra konservglas från flera olika glasbruk fick jag idag av två vänner. Skall nu hitta metallklämmor till de fantastiska glasen nu. Någon som vet på rak arm?

15 kommentarer:

  1. Ja, jag ser att flitens lampa fortsätter att lysa hos er...och visst är det roligt att plocka kantareller, man blir så triggad av att hitta fler & större & fler....
    Du glömmer inte att skicka faktura va?
    Ha det fortsatt gott i landen,
    Lydia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men det har jag ju glömt... nästan. Kommer snarast.
      Svampplockning är beroendeframkallande.
      Hoppas vi ses snart!

      Radera
  2. Vilka fina morötter! Jag har aldrig lyckats så morötter, vet inte vad jag gör för fel. Det blir helt enkelt inte så mycket som en liten blastruska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid misslyckats med detta konststycke innan men då har jag kämpat med lerjord eller för grunda bäddar.
      Morötter gillar sandjord/väldigt lucker jord. För att de lätt skall sträcka sig neråt i jorden måste bädden vara djup. Gallringen är ett moment som inte kan underskattas i betydelse. Jag har gallrat i omgångar (vissa rekommenderar bara en gång för att inte locka morotsflugor). Det går att klippa istället för att dra upp det som skall gallras bort.
      Mitt tips är att testa den runda söta moroten som du ser till höger å bilden. Sorten är 'Paris Market' och finns hos bla Impecta.
      Att det inte blivit ens en blastruska låter som torra gamla frön. Blöt upp fröna ett dygn innan sådd.
      Lycka till

      Radera
  3. Härliga skördebilder!Kan du inte berätta lite mer o kaprisen...vet inte alls vad det är för nått?
    Eller är det sån man kan lägga in tro?
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst är det den samma kapris som man lägger in!
      Växten är en överlevare där den växer naturligt (Sydeuropa bla) och ses ofta växa ur murar/bergskrevor och annat magert. Den växer med långa styva rankor och kan bli ordentligt stor,
      Det är knopparna (ju mindre desto "finare") som plockas av, saltas och läggs i vinäger. I Italien ligger kaprisen oftast enbart i grovt salt och skall sköljas grundligt innan användning. Om knopparna får blomma och pollineras blir det kaprisfrukter, som även de är underbart goda saltade i vinägerlag.
      Min plan är att plantan (köpt från Gourmetgaraget) skall bli så stor att jag kan lägga in min egen äkta kapris. Så länge gör jag "kapris" av saltade ramslöksfrukter i vinäger. De smakar av både ramslök och salt och är grymt gott i en potatissallad tex.
      Förra året provade jag göra "kapris" med omogna fläderbär men tyvärr blev resultatet inte gott.
      Jag har frön som jag skall så för att få fram fler kaprisplantor. De är ju även väldans tjusiga som prydnad eller hur?
      Kram

      Radera
  4. Ser helt underbart ut! Och visst är det så... Det blir inte alltid som man har tänkt sig :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack
      Ja precis så är det - inte som man tänkt sig...
      Jag kan inte sluta tänka på din vita blomsterrabatt.
      Kram

      Radera
  5. Nej, det blir inte alltid som man har tänkt sig. Jag hade hoppats att hela la familia och jag kunde åkt ned till er och hälsat på. Tiden gick i en rasande fart och så var det dags för A att åka hem. När jag blivit själv hos m o p kollade lite närmare på kartan var du finns och... jag trodde att det var lite närmare åsen. Utan A kände jag att det blev en lite alltför lång utflykt men... nästa sommar får vi planera lite bättre och jag ser verkligen fram emot ett besök hos er.
    Snart är jag tillbaka hemma igen efter en vända i Småland och då återkommer jag med rapporter från trädgården och hönshuset :-)
    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det ser ut som citron-temynta det där du fått upp ihop med kattmyntan. Odlade den för några år sedan, men den är bara ettårig här hos oss. Ja jag insåg just idag att nu blir det kökskommendering i större utsträckning pga skörden, hmm, det är baksidan av allt odlandet. Visst är det roligt att ta vara på, men jag vill ju helst vara ute hela tiden :-) Vad spännande det lät med din vinbärsvinäger ! Tillsätter du ättika i jäsprocessen ?
    Ha det fortsatt skönt i skördandet !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  7. Gode billeder.
    Jeg kan rigtig godt li` dit billede af katten der sidder på stolen.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvaraRadera
  8. Vackert Malin! Vackert, vackert! Pesto! Svarta vinbär! Kantareller! Katten! Du prickar in exakt sånt jag gillar, som hör det goda livet till!
    Det här med burkarna kräver nog lite tur... du behöver speciella gummiringar som passar just för dessa burkar och en vacumgrej som försluter burkarna.. jag har burkar men inga doningar, så jag använder dem till teer och andra torrvaror som inte kräver vacum. Jag har en bekant som jag tror vet mer om detta, om du vill kan jag ta reda på det. Kram!

    SvaraRadera
  9. Så vackra bilder! Där fanns mycket smaskigt. Fina glasburkar.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Wow! Vilken fantastisk växtkraft hos er och vilken lycka det är att få skörda allt det goda. Och vilken kantarellskörd! Kantareller som är så vansinnigt gott. Lycka! :)

    Här hemma verkar det ha varit ett mycket bra odlarår med det mest i grönsaksväg. Det är plommonen som totalt lyser med sin frånvaro men annars frodas det i alla vrår verkar det som.

    Pesto är min stora favorit. Fyller frysen varje sommar så att jag ska ha hela året. Mmm, så gott! :)

    Ha det fortsatt gott där i trädgården och sköt om dig Malin.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    SvaraRadera